WARRANTY

PENGENALAN ‘WARRANTY’

  • warranty atau jaminan ia mempunyai  maksud yang sama.
  • pengeluar atau syarikat berjanji untuk memperbaiki atau mengganti sesuatu keluaran dalam tempoh yang ditetapkan sekiranya ia cacat atau rosak.
  • jaminan yang dikeluarkan kepada pengguna dalam pembelian barangan.
  • warranty tidak dipatuhi apabila dibuat secara lisan kerana ia dianggap tidak sah dan sukar untuk dibuktikan.
  • pengguna perlu mendapatkan warranti secara bertulis supaya tidak mudah ditipu.
  • pengguna perlu memastikan penjual yang menandatangani jaminan tersebut mempunyai kuasa dan layak berbuat demikian supaya warranty itu sah dan pengguna berhak mendapat sebarang pampasan.

TUJUAN PENGGUNAAN ‘WARRANTY’

  1. supaya pengguna tidak ditipu apabila membeli sesuatu barangan.
  2. memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli apabila didapati rosak atau cacat.
  3. supaya barang yang dijual sah.
  4. supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan.
  5. supaya pelanggan memberi kepercayaan dalam barangan yang dikeluarkan.

SEBAB-SEBAB TIDAK MENGELUARKAN ‘WARRANTY’ YANG SAH

1) keengganan penjual untuk memberi warranti mungkin berpunca daripada beberapa sebab iaitu :

a) barangan atau keluaran kurang atau lansung tidak bermutu.

b) keluaran tersebut adalah barangan curi.

c) barangan tersebut adalah tiruan.

d) barangan tersebut diseludup masuk dari negara-negara jiran.

e) barangan tersebut telah diperbaiki semula dan dijual sebagai barang baru.

2) masalah mengenai warranti sering berlaku kerana pengguna gagal membaca dengan teliti dan memahami dengan jelas syarat-syarat warranti yang diberikan oleh peniaga atau pengeluar.

3) pengguna tidak mengirim semula warranti kad tersebut.
4) oleh itu setiap pengguna perlu berhati-hati dan peka dengan setiap pembelian barangan dan produk bagi     memastikan mereka tidak mudah ditipu atau tertipu.

KEPENTINGAN WARRANTY

  1. memudahkan pengguna membuat urusan apabila berlaku kerosakan barangan.
  2. supaya barangan yang dibeli oleh pengguna mempunyai keluaran yang sah.
  3. mengelakan pengguna dari ditipu oleh syarikat yang hanya mengaut keuntungan sahaja.
  4. supaya keselamatan pengguna terjamin.
  5. barangan yang dikeluarkan mempunyai jaminan.

Contoh Gambar Warranty Card:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.